Stanovisko k provádění antigenního testování

09.12.2020

Mezi poskytovateli pobytových sociálních služeb je nyní aktuální otázka testování návštěv klientů v pobytových zařízeních sociálních služeb (PZSS). Za tímto účelem vypracovala odborná společnost Gratia futurum 913 stanovisko, které upozorňuje na absenci oprávnění PZSS testovat vlastními zdravotními sestrami jiné osoby než klienty a zaměstnance. Jsme si vědomi toho, že seniory v PZSS je třeba chránit před onemocněním COVID-19 a jsme PRO testování návštěv, ale je třeba k tomu PZSS náležitě zmocnit. Pokud tomu tak nebude, vyplývají z testování návštěv pro poskytovatele určitá rizika, o kterých by měl každý statutárně odpovědný ředitel PZSS vědět. Zároveň Gratia futurum 913 činí konkrétní kroky, aby byl legislativní nedostatek v usnesení vlády č. 1264 odstraněn a PZSS mohla bez právních rizik testovat návštěvy klientů dle podmínek, které si sama stanoví s ohledem na svou aktuální epidemiologickou, personální a kapacitní situaci.

Usnesením Vlády ČR ze dne 30. listopadu 2020 č. 1264 (dále jen "Usnesení č. 1264") byly rozšířeny výjimky ze zákazu návštěv klientů pobytových zařízení sociálních služeb (dále jen "PZSS"), a to mj. o osoby, které se "podrobí před zahájením návštěvy POC testu na přítomnosti antigenu viru SARS CoV-2, a to s negativním výsledkem."

K Usnesení č. 1264 vydalo ministerstvo práce a sociálních věcí Doporučení postup č. 12/2020 (dále jen "Doporučený postup"). V Doporučeném postupu je citováno stanovisko ministerstva zdravotnictví, dle kterého je přípustné, aby testování návštěv prováděli zaměstnanci PZSS, konkrétně všeobecné sestry.

Odborná společnost Gratia futurum 913 vnímá důležitost ochrany rizikové skupiny obyvatelstva, mezi které rozhodně patří senioři, a to i senioři v PZSS. Jednou z možností ochrany je též testování návštěv klientů prováděné zaměstnanci PZSS, kterému se nikterak nebráníme. Toto stanovisko má však za cíl upozornit na rizika, která z Usnesení č. 1264 pro poskytovatele plynou. Onemocnění COVID-19 bude v naší společnosti přetrvávat další měsíce a existuje důvodné očekávání, že v režimu testování návštěv budou PZSS setrvávat delší dobu. Proto je nutné upravit testování návštěv legislativně správně tak, aby pro poskytovatele nevznikala nežádoucí rizika.

Provedení POC testu je bezpochyby poskytnutím zdravotní služby, k níž je podle vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků (dále jen "vyhláška č. 55/2011 Sb.") oprávněna všeobecná sestra.

Podle § 2 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách (dále jen "ZoZS") je poskytovatelem zdravotních služeb fyzická nebo právnická osoba, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb, přičemž dle § 11 odst. 1 ZoZS může poskytovatel poskytovat pouze zdravotní služby uvedené v oprávnění k poskytování zdravotních služeb.

Získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry, a tudíž k činnostem podle vyhlášky č. 55/2011 Sb., tedy ještě neznamená, že všeobecná sestra může bez dalšího poskytovat zdravotní služby. Všeobecná sestra může realizovat činnosti podle vyhlášky č. 55/2011 Sb. pouze pokud by sama získala oprávnění k poskytování zdravotních služeb, nebo by byla zaměstnancem osoby, která disponuje oprávněním k poskytování zdravotních služeb.

Podle § 11 odst. 2 písm. b) ZoZS je možné bez získání oprávnění k poskytování zdravotních služeb poskytovat zdravotní služby v zařízeních sociálních služeb podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (dále jen "ZoSS"). Podle §36 ZoSS rozsah a podmínky zabezpečení a hrazení zdravotní péče o osoby, kterým se poskytují pobytové služby v zařízeních sociálních služeb upravují zvláštní právní předpisy. Těmito zvláštními právními předpisy jsou v současné době ZoZS a zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (dále jen "ZoVzp"). Ze ZoVzp pak vyplývá, že je-li v zařízeních pobytových sociálních služeb poskytována klientům těchto zařízení ošetřovatelská péče na základě ordinace ošetřujícího lékaře, jedná o péči hrazenou z veřejného

Gratia futurum 913 Stránka 1 z 3 sídlo: náměstí Svobody 19, 263 01 Dobříš,
www. gf913.cz

Gratia futurum 913 odborná společnost

zdravotního pojištění, pokud poskytovatel pobytových sociálních služeb uzavřel spříslušnou zdravotní pojišťovnou tzv. zvláštní smlouvu. Smyslem PZSS není primárně poskytovat zdravotní služby, ale služby sociální. Nicméně v PZSS dochází ke kumulaci osob, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují pomoc jiné osoby a je tak zjevné, že budou potřebovat poskytnutí bazální zdravotní péče. Na základě ZoSS a ZoZZ tedy mají klienti PZSS právo na poskytnutí ošetřovatelské a rehabilitační péče a mají právo, aby tato péče byla uhrazena z veřejného zdravotního pojištění. To je ostatně důvod, proč je v případě PZSS stanovena kontraktační povinnost zdravotních pojišťoven a proč se u PZSS nevyžaduje oprávnění k poskytování zdravotních služeb (PZSS nejsou, na rozdíl od poskytovatelů zdravotních služeb, v "soutěžním vztahu"; poskytují zdravotní služby výhradně svým klientům).

Pokud by však poskytovatel pobytových sociálních služeb chtěl poskytovat zdravotní služby jiným osobám, než jsou jeho klienti, a/nebo by chtěl poskytovat jiný druh zdravotní péče, než je ošetřovatelská a rehabilitační péče, musel by, stejně jako ostatní poskytovatelé zdravotních služeb, disponovat oprávněním k poskytování zdravotních služeb a splňovat veškeré podmínky dané ZoZZ. V tomto případě by totiž již nebyla splněna podmínka ZoZZ, že se jedná o zdravotní služby podle ZoSS. Pokud poskytovatel příslušným oprávněním nedisponuje, jedná se, sohledem na veřejnoprávní povahu ZoZZ, o činnost zakázanou.

Usnesení č. 1264 nenařizuje povinnost PZSS provádět návštěvám POC testy. Každé PZSS se tedy může rozhodnout, že testování provádět nebude, ať jsou důvody jakékoliv. Může se tedy zdát, že polemika o přípustnosti testování návštěv všeobecnými sestrami PZSS je nadbytečná. Je-li však snahou vlády umožnit návštěvy v PZSS, což je samozřejmě pro klienty PZSS nesmírně důležité a tuto snahu lze jen ocenit, musí mít poskytovatelé také jistotu, že postupují správně. Formulace, že se zákaz návštěv nevztahuje "na třetí osobu v případě, že se podrobí" totiž nekonstruuje zmocnění PZSSk provedení POC testu návštěv a lze ji vykládat různě. Jistě si lze představit situaci, že ke splnění této podmínky např. PZSS pouze zajistí přítomnost poskytovatele zdravotních služeb, který je nepochybně oprávněn vyšetření provést.

Lze předpokládat, že celá řada poskytovatelů nepřistoupí na testování návštěv pouze z důvodu nejistoty a návštěvy jejich klientů budou složitější. Přitom by stačila pouze drobná úprava Usnesení č. 1264, kterou by se výslovně zmocnily všeobecné sestry PZSS k provedení POC testu návštěv. V tomto ohledu lze připomenout mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví, čj.: MZDR 47828/2020-7/MIN/KAN, kterým byla nařízena povinnost PZSS testovat své zaměstnance. Pouze proto, že mimořádné opatření takové zmocnění obsahovalo, mohlo plošné testování zaměstnanců bez problémů proběhnout.

PZSS může bez oprávnění poskytovat zdravotní služby pouze osobám, kterým poskytuje sociální služby. Aktuálně jsou PZSS na základě výše uvedeného mimořádného opatření ministerstva zdravotnictví oprávněna testovat také své zaměstnance. Z Doporučeného postupu vyplývá, že poskytovatelé pobytových sociálních služeb se nemusí, vpřípadě provádění testování návštěv svými zaměstnanci, obávat o sankce ze strany orgánů státní správy. To však ještě nezaručuje "imunitu" v občanskoprávních vztazích, a to zejména v odpovědnostních.

GF913, Nádražní 1640, 252 63 Roztoky, +420 417 639 681
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky